Pre mnohých je meno John Britten neznáme, ale v jeho rodnom Novom Zélande sa stal národným hrdinom a pre zasvätených na celom svete, ikonou.
V dobe keď každý superlatív už bol skompromitovaný, je ťažké vôbec vystihnúť jeho prínos. Ostávajú mi len známe fakty a z nich musí čitateľ posúdiť sám. Svoj motocykel navrhol a celý vyrobil a postavil John Britten v dielni na zadnom dvore svojho domu, v roku 1991.
O tejto motorke sa hovorí (zrejme právom) ako o najlepšej motorke aká bola kedy postavená.
Karbónový bezrámový podvozok, karbónové kolesá, karbónová predná aj zadná vidlica, nádrž s podsedlovkou tak isto. Vlastne celá motorka z karbónových vlákien okrem motora a pružiacich jednotiek. Motor je hlavným nosným prvkom. Je to vodou chladený 999 cm3, 60° V-twin. Radikálne podštvorcový, vŕtanie 98,9 mm a zdvih 65 mm. Kompresný pomer 11,3:1. Titánové ojnice, titánové ventily 4 na valec, s priemerom ø40 mm sanie, ø33 výfuk, rozvod 2x OHC. Liatinové vložky valcov, kompozitné tesnenia hláv. Pohon rozvodu ozubeným remeňom. Sekvenčné elektronické vstrekovanie paliva s dvomi vstrekovačmi na valec. Programovateľná riadiaca jednotka. Suma sumárum 160-170 koní a 12 500 rpm., ktoré prenáša suchá spojka na kazetovú 5 (voliteľne 6) stupňovú prevodovku. Brzdové kotúče z oceľovej zliatiny predné ø320 mm zadný ø210 mm. Brzdové strmene vpredu štvorpiestové, vzadu jednopiestový značky Brembo. Pružiace jednotky Öhlins. Celková hmotnosť 138 kg. Len aby ste nezabudli, stále hovorím o roku 1991!
O tejto motorke sa hovorí (zrejme právom) ako o najlepšej motorke aká bola kedy postavená. A ako to chodilo? Posúďte. V roku 1992 motocykel vyhral prestížne preteky Battle of twins. V rokoch 1992 až 1994 prekonal 4 svetové rýchlostné rekordy: štvrť míle s pevným štartom, míľa s pevným štartom, kilometer s pevným štartom a letmá míľa. Okrem toho napríklad v roku 1993 na Tourist Trophy na ostrove Man dosiahol najväčší top speed. Ani to ale Johna neuspokojilo. V ‘94-tom vzal svoju motorku do Ameriky, na slávne preteky 200 míľ v Daytone. Najal si mladého neznámeho jazdca, postavil sa proti všetkým oficiálnym továrenským tímom a „vytrel s nimi podlahu“ – vyhral. O rok na to 5. 9. 1995 John Britten vo veku 45 rokov podľahol rakovine.
Celkovo stačil postaviť 10 motocyklov a v redakcii (ak by ste chceli) máme adresy všetkých desiatich zberateľov, ktorí ich dnes vlastnia. Ani jeden ale nie je na predaj.
Keď to tak zhrniem. Jeden chlap sa rozhodne niečo dokázať a dokáže to. A ja ani neviem, kam by som tento počin zaradil. Tiež som len súčasť „tupej masy“, ktorá znásilnená musí za vzor prijímať „celebrity“ zosobňujúce exkrementy našej úbohosti. Viem, že to vyznie naivne, no: Je naozaj také riskantné pre našu civilizáciu, ak by bežný človek začal myslieť?