Warning: Trying to access array offset on false in /data/1/9/19b78086-a404-4c91-b307-966373f8ba37/motoart.sk/web/wp-content/themes/dt-armada/inc/extensions/aq_resizer.php on line 109
Warning: Trying to access array offset on false in /data/1/9/19b78086-a404-4c91-b307-966373f8ba37/motoart.sk/web/wp-content/themes/dt-armada/inc/extensions/aq_resizer.php on line 110
Tieto agregáty sa v súčasnosti považujú za nedokonalých „chudobných príbuzných“ vyspelejších štvortaktov. Skúsim aspoň trocha objasniť, prečo sa ujal tento názor.
Dvojtaktný motor bol vynájdený o pár desaťročí skôr, lenže s príchodom pracovne predvídateľného štvortaktu to začal mať ťažšie. Teoreticky by mal mať dvojtakt, pri takom istom zdvihovom objeme, dvojnásobný výkon. Niektoré podarené konštrukcie ho aj dosahujú, ale je tu viacero háčikov. Keďže pri každej otáčke v ňom dochádza k výbuchu, musia sa vždy dve a dve činnosti prekrývať. Konkrétne počas pohybu piesta hore, dochádza k nasávaniu a kompresii a pri ceste dolu k expanzii a zároveň vypláchnutiu (výfuk+plnenie).
Dvojnásobný výkon pri tom istom objeme. Kto by to nechcel?
Práve pri tom druhom takte nám unikne časť čerstvej zmesi vzduchu a paliva (s mazivom) do výfukového kanála. To je príčinou vysokých emisií a tiež neželaných strát zmesi, ktorá mohla poslúžiť na prácu. K efektívnejšiemu nasávaniu prispieva jednoduché membránové sanie, alebo časovateľné šupátka. K presnejšiemu výplachu je zasa uspôsobené smerovanie a tvar prepúšťacích kanálov, niekedy aj tvarovanie dna piesta, prípadne výfuková prívora atď.. Ale aj tak sa spomínané neduhy nedarí dostatočne odstrániť. Je treba spomenúť aj ďalší nedostatok, s ktorým sa musí konštruktér vysporiadať. Tým je tzv. „škodlivý priestor“ v kľukovej skrini a v neposlednom rade aj škodlivý priestor prepúšťacích kanálov, ktorý je ale paradoxne potrebný počas vyplachovania. Tá istá vec tu prospieva a zároveň škodí.
Je ešte mnoho menej významných, ale nie nevýznamných faktorov, ktoré nám činnosť dvojtaktu ovplyvňujú. Toto všetko dohromady kladie pred konštruktéra často krát neprekonateľné prekážky. Uvedomuje si totiž aj skutočnosť, že ak pri riešení problémov aplikuje zložité podporné nástroje a riešenia, stratil by dvojdobý motor výhodu výrobnej, konštrukčnej a prevádzkovej jednoduchosti. Tieto fakty zároveň nahrávajú legislatívcom aby si mohli z dvojtaktu urobiť fackovacieho panáka a s nadšením ho zakazujú a obmedzujú.
Ale. Mnoho schopných a nadšených jednotlivcov aj kolektívov konštruktérov sa nedokáže vzdať tej predstavy o kontrolovanom výbuchu pri každej otáčke. A potichu, či už v kanceláriách alebo dielňach, pripravujú veľký návrat dvojtaktného motora. Dvojnásobný výkon pri tom istom objeme. Kto by to nechcel?