Valí sa to na nás z každej strany. Globálne oteplenie, obnoviteľné zdroje, životné prostredie… A keď sa toto celé začalo dotýkať aj našich srdcových záležitostí, je na mieste prispieť svojím málom.
Ak si pozriete obrázky k tomuto článku, tak musíte uznať, že si niekto dal naozaj prácu. Schopní návrhári, drahé materiály, hlasná prezentácia.
Skúsim ale vypichnúť skutočnosti, ktoré sa až tak hlasno neprezentujú. Na prvý pohľad: auto napojíš do zásuvky a keď sú baterky nabité, tak hurá – vozíš sa. Jazdíš potichu, neprodukuješ exhaláty, cena elektriny ktorou si dobil baterky je výhodná v prepočte na kilometer oproti cene benzínu. Jednoducho: raj na zemi, čistý vzduch, zdravé deti, zvieratká, vtáčiky, kvietky…
Keď to porátali a všetky vozidlá by mali byť na baterky, tak im vyšlo, že každých 80 kilometrov by musela byť jadrová elektráreň.
Na druhý pohľad: Aby sme mohli dopraviť elektrinu z elektrárne do vašej zásuvky, tak musíme rátať aj s prenosovými stratami. Takže na kilowatty ktoré doma spotrebujeme, je nutné vyrobiť väčšie množstvo kilowattov v elektrárni. Ak ale niekto nechystá vymeniť všetky káble za zlaté, nehovoriac o tom, že je rozdiel za 10 minút natankovať alebo 12 hodín dobíjať. Do toho prišli mozgy z MIT s nápadom výmeny len samotného elektrolytu jednoduchým odčerpaním a načerpaním „nabitého“. Na prvý pohľad bomba. Ale už samotný fakt, že musí ostať tento elektrolyt čerpateľný, hovorí o jeho hraničnej hustote. A tak isto ho treba „nabiť“. Takže nič. Poďme ďalej. Na to, aby sa súčasný svet udržal v pohybe a vývoji, je potrebné určité množstvo kilowattov výkonu. Keď to porátali a všetky vozidlá by mali byť na baterky, tak im vyšlo, že každých 80 kilometrov by musela byť jadrová elektráreň. Teraz sa priväzujú reťazami o koľajnice, keď má prejsť vlak s jadrovým odpadom, tak si neviem predstaviť čo by bolo potom. Už dnes má na svedomí najväčšiu časť celosvetového znečistenia práve výroba elektrickej energie – a stále sa to zhoršuje. Trvalo udržateľný prúser.
Naopak, spaľovací motor je v súčasnosti jedným z najčistejších zdrojov energie v prepočte na získaný výkon. Ja trocha s nadhľadom tvrdím, že ešte také 2 – 3 euronormy a do tej vody, ktorá kvapká z výfuku, budete môcť decku rozmiešať sunar. A keď dôjde ropa, tak vieme už dávno vyrobiť palivo prakticky z čohokoľvek. A vieme ho aj čisto spaľovať. Ale ani ja nie som taký zadubený, aby som si myslel, že tu bude spaľovací motor na veky. O nejaké 2 – 3 generácie bude v každom stroji miniatúrny reaktor a bude sa už lietať vzduchom… atď. Viď: Sci-fi. Ale my ani naše deti nič také nezažijeme.
Spaľovací motor má za sebou viac ako 100 rokov vývoja a to sa nedá len tak vymazať. Pred vyše sto rokmi bol ale najrýchlejší stroj elektromobil Camila Jenatzyho. Keď vtedy prepásli elektromobily šancu, tak dnes ju už ani nemajú. Ale nech pokojne vyvíjajú elektrické motorky. Minimálne je to sranda taká „motorka“, ktorá bzučí ako kuchynský robot.